

CERAMIKA – praca małych rączek z gliną
W naszym przedszkolu odbywają się zajęcia ceramiki dla wszystkich dzieci.
Nadawanie kształtu glinie towarzyszyło człowiekowi od zarania dziejów. Pierwotny człowiek aby nadać kształt glinie wygniatał lub łączył uformowane zwoje gliniane.
Dzisiaj, w dobie wszechobecnego betonu, sztucznych tworzyw, spalin – człowiek nadal i w podobny sposób nadaje kształt szarej, czerwonej, brązowej glinie, suszy i utwardza w ogniu swoje dzieła. Tworzenie w glinie – najbardziej naturalnym i autentycznym tworzywie, bardzo korzystnie wpływa na ogólny rozwój fizyczny i psychiczny dzieci
Forma terapii zajęciowej dla dzieci i rodziców. Właściwości terapeutyczne gliny są znane nie od dziś. Na zajęciach ceramicznych dziecko uczy się samodzielności i cierpliwości. Praca z gliną uczy planowania, odpowiedzialności, organizacji stanowiska pracy i akceptacji niepowodzeń. Wyzwala pozytywne emocje, pewność siebie, przedsiębiorczość i kreatywność.
Zajęcia ceramiczne polecane są dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej, a także zmagających się z problemami nadpobudliwości. Zajęcia ceramiczne pobudzają aktywność dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Terapia przez sztukę przynosi także świetne rezultaty w przypadku dzieci, które mają kłopot z kontrolowaniem swoich emocji. Zajęcia ceramiczne poprawiają sprawność intelektualno-społeczną. Z jednej strony wyciszają uczniów nadpobudliwych, a z drugiej stymulują wycofujących się. Ich wartość pedagogiczna jest nie do przecenienia
Pobudzenie sprawności dłoni i palców. Lepienie gliny wspiera rozwój małej motoryki, czyli sprawności palców i dłoni. Wykonywane nimi ruchy wymagają dużej precyzji i skupienia. Dzieci mają okazję ćwiczyć zdolności manualne i koordynację wzorowo-ruchową, co pozytywnie wpływa na ich świadomość ciała. Rozwój małej motoryki ma istotne znaczenie zwłaszcza dla dzieci w okresie przedszkolnym. Wspiera nawiązywanie interakcji międzyludzkich, rozwój mięśni, efektywność uczenia się, postrzeganie zmysłowe, rozwój mowy i stabilność emocjonalną.

W naszym przedszkolu zdajemy sobie sprawę jak lepienie rozlegle wpływa na rozwój człowieka. Ceramika działa na dzieci bardzo wyciszająco i uspokajająco. Działa podobnie jak przeciwstresowe „gniotki”. Dziecko poniekąd rozładowuje energię na ugniatanej masie, w bardzo podobny sposób jak to robią dorośli z wyżej wymienionymi zabawkami redukującymi zdenerwowanie
