MALOWANIE AKWARELOWE

„Mokre w mokre” to wyjątkowa  technika malarska stosowana w pracy terapeutycznej z dziećmi.

Malując w ten sposób otrzymujemy bardzo ciekawe, nietypowe efekty. Obraz na kartce nie jest statyczny, lecz żyje. Istotny jest tutaj przede wszystkim proces malowania, obserwowania jak zachowują się kolory i mieszają się ze sobą. A końcowy efekt pracy i tak budzi podziw.

Malowanie techniką mokre w mokrym wpływa na dzieci kojącego i relaksującego. Mówi się, że kolor w płynnej postaci zdradza swoją najprawdziwszą naturę. Jeśli to prawda, to jest to jeden z powodów używania akwareli. Akwarele są żywe, czyste i mają autentyczne kolory. Dodatkowo zastosowanie akwareli pozwala na płynne mieszanie i przesuwanie po papierze. Kolory przenikają jeden do drugiego, poruszają się, pełzają i rozprzestrzeniają. Bawią się, rosną, wydają się mieć życie.

Ponieważ małe dzieci są tak bardzo związane ze swoim otoczeniem, czerpią energię i uczucia z otaczających ich kolorów. Interakcje małego dziecka z kolorami w procesie malowania akwarelą może pozwolić mu poczuć w sobie efekty koloru i jakość każdego koloru (wprowadzając ciepło lub chłód). W przeciwieństwie do innych kreatywnych środków, akwarele nie ograniczają dziecka do dokładności formy, kształtu lub konturu, więc wiele dzieci czuje się swobodniej w tworzeniu i eksperymentowaniu.

 

 

ARTYKUŁY MALARSKIE:

W Turkusowym Przedszkolu ogromny nacisk kładziemy na wysoką jakość artykułów plastycznych jakimi posługują dzieci, dlatego poniżej przedstawiamy Pańśtwu materiały z których korzystają nasze dzieci: 

 

 

 

 FARBY:

Farby akwarelowe otrzymuje się się z pigmentu i spoiwa złożonego z gumy arabskiej, miodu, gliceryny lub innych substancji analogicznych. Farby roślinne także zawierają pigment, który jest nośnikiem koloru. Jest on transparentno-koloidowo-krystaliczny. Dla malującego dziecka bardzo ważne jest przeżycie powolnego utrawalania się płynnych kolorów na mokrym papierze.

Akwarele posiadają szczególną dynamikę, nanoszone na mokro mieszają się, uzyskując odpowiedni ton dopiero na papierze. Póki obraz nie wyschnie, kolor ma głębię i połysk, a przejścia powstają niejako samoistnie. Patrząc na dzieci podczas malowania, można zobaczyć jak są one dalece oddane tej czynności, jak gdyby to było w tej chwili najważniejsze.

 

PAPIER DO AKWARELI 

 W naszym przedszkolu dokładamy ogromnej wagi na jakość materiałów. Akwarelami malujemy na specjalnym papierze do akwareli. Papier ma ogromne znaczenie na jakość malowania. Najlepszymi farbami na słabym papierze nie jesteśmy w stanie osiągnąć dobrego malowania. Dlatego  Do akwareli najlepszy jest papier, w skład którego wchodzą jedynie włókna lniane, bez żadnych dodatków. Papier używany w akwareli musi być biały, po zmoczeniu wodą nie może szybko wysychać, nie może zawierać śladów związków chemicznych używanych przy produkcji.

 

PĘDZEL

Dobre pędzle do akwareli dobrze wchłaniają wodę, dobrze tę wodę utrzymują i są miękkie – ich włosie jest podobne w dotyku do włosia pędzla do makijażu. Są to pędzle naturalne.

W przedszkolu używamy dwóch rodzajów profesjonalnych pędzli do malarstwa akwarelowego:  pędzel niemieckiej marki Mercuirous oraz pędzle marki Renesans (tzw „koci języczek”). Są to doskonałej jakości pędzle o szerokości włosia 18 mm lub 20 mm.