Przestrzeń, sala, zabawki

 Uważamy, że sala zabaw dla dziecka musi być ciągłą inspiracją i przestrzenią do odkrywania

Przestrzeń w naszych salach jest bardzo przemyślana i w każdym szczególe zaplanowana. Nie znajdzie się tutaj przypadkowa zabawka, przypadkowy kolor itp. Ponieważ uważamy, że aranżując przestrzeń dla dzieci tworzymy podwaliny dla rozwoju estetyki.

Tworząc estetyczną, pełną ciepłą przestrzeń, kładziemy nacisk jest na rozwój kreatywności, samodzielnego myślenia, umiejętności uczenia się, a także zdolności artystycznych oraz na zdobywanie przez dzieci umiejętności praktycznych.

Cechy naszych sal:

  • zabawa jest możliwa tylko wtedy, jeśli przedmioty znajdują się w polu widzenia dziecka;
  • dziecko uszczęśliwia często ta sama wielokrotnie wykonywana czynność, np. ciągłe zamykanie i otwieranie szuflad;
  • twórcza fantazja dziecka wychodzi ku światu zewnętrznemu i przekształca go zgodnie z wewnętrznymi potrzebami. I tak sala zabaw może być dżunglą, biblioteką albo oceanem, stół – okrętem pirackim, a krzesło wszystkim tym, co wymyśli dziecko;
  • inspiracje do zabawy dziecko czerpie z życia, z codziennych doświadczeń. Dlatego ważne jest otoczenie, które poprzez zmysły pozwala odkrywać świat: zabawki, meble, kolory, dodatki, światło;
  • dziecko poprzez zmysły poznaje świat, nawiązuje z nim kontakt. W naszym przedszkolu dbamy pielęgnację zmysłów, co jest ważne szczególnie w pierwszych latach życia. Jednak ważne jest także to, by zmysły dziecka nie były przeciążane;
  • dzieci poznają świat poprzez kontakt z naturą i praktyczne doświadczenia, a nie z podręczników.

 

DBAŁOŚĆ O ZMYSŁY DZIECKA

Rozwijające się zmysły dziecka można stymulować we właściwy sposób adaptując przestrzeń wokół dziecka. Dlatego urządzając nasze sale zwracamy uwagę na to, by nie bombardować zmysłów zbyt dużą liczbą bodźców. Porządek i estetyka sprzyja wewnętrznej aktywności, rozwojowi fantazji i wyobraźni oraz zabawie w atmosferze spokoju. 

  1. Dotyk – narządem zmysłu dotyku jest skóra na ciele dziecka i to za jej pomocą może ono poznawać i badać różne faktury oraz powierzchnie – drewniane, wełniane, filcowe, jedwabne, gładkie i chropowate. Ważne jest, żeby nie dawać dziecku sztucznych, w dotyku wciąż takich samych plastikowych zabawek. Oszukuje to zmysły dziecka.
  2. Poczucie życia – ten zmysł informuje dziecko o jego samopoczuciu i zagrożeniach. Zmysł poczucia życia rozwija się poprzez rytmy (spoczynku i ruchu, wdechu i wydechu, rytmu dnia, tygodni i roku), harmonijną atmosferę i doświadczanie różnorodnych czynności, które dziecko może wykonywać, np. podlewać kwiaty na parapecie, tworzyć kompozycje związane z daną porą roku lub świętem.
  3. Ruch – pozwala dziecku odczuwać radość z tego, że panuje nad swoim ciałem. W salach dziecko może rozwijać ten zmysł poprzez ćwiczenie zręczności i sprawności małych rączek. W salach przedszkolnch znajdują się przygotowane ku temu przedmioty (deski różnej grubości, długości, drabinki, schodki, drewniane bujane deski itd), z których dziecko może budować i konstruować oraz wolna przestrzeń, na której dzieci mają możliwość ruchu i zdobywania związanych z nim doświadczeń.
  4. Równowaga – to niezwykle aktywny zmysł, nad którego rozwojem dziecko intensywnie pracuje, stopniowo ucząc się ją utrzymywać. Zmysł równowagi stymulują zabawy konstrukcyjne, zabawy przedmiotami o formach niegeometrycznych, zabawy ruchowe i zręcznościowe, np. chodzenie po równoważni, wspinanie się, huśtanie, skoki. W naszych salach znajdują się równoważnie, stojaki i deski, na które dziecko może się wspinać.
  5. Węch – w każdej naszej sali znajdują się rośliny: kwiaty i zioła, które dziecko może wąchać.  Dodatkowo stosujemy apiterapię (używamy dużo wosku pszczelego) 
  6. Ciepło – rozwój tego zmysłu wspiera się poprzez zachowanie odpowiedniej temperatury.
  7. Wzrok – pobudzają go spokojne, delikatne barwy wystroju i wyposażenia pokoju.
  8. Słuch – o ten zmysł dbamy poprzez specjalne instrumenty pentatoniczne, które mają łagodny dźwięk. To przykładowo lira, harfa, dzwonki pentatoniczne.
  9. Mowa – dzięki temu zmysłowi dziecko postrzega i wyróżnia słowa spośród innych dźwięków. Aby stymulować ten zmysł, należy codziennie opowiadać mu baśnie, recytować wiersze, śpiewać piosenki.

     

    Sale w naszych przedszkolach to przestrzeń, która uspokaja, naturalne piękno odbija się echem w każdym elemencie przestrzeni.

    Różnorodność bodźców, z jakimi dziecko ma kontakt w przedszkolnym otoczeniu  pomaga kształtować w nim zdolność do podejmowania inicjatywy i pozytywny stosunek do świata

    ZABAWKI

    W naszych przestrzeniach korzysta się niemal wyłącznie z naturalnych materiałów. Są to: kawałki drewna, szyszki, kasztany, kamienie. Jeśli zabawki, to najlepiej robione ręcznie, mało uformowane, przykładowo: lalki szmaciane, zwierzątka zrobione na szydełku, kolorowe kawałki materiałów, zabawki drewniane (nie malowane olejnymi farbami). Takie zabawki pobudzają wyobraźnię, zachęcają do wewnętrznej aktywności. Ważne, by zabawki były na wyciągnięcie ręki dziecka, ale jednocześnie miały swoje stałe miejsce położenia.

    Dzieci powinny mieć dostęp do zabawek, dzięki którym mogą wykonywać „dorosłe” prace, takie jak prasowanie, gotowanie, majsterkowanie. To daje im poczucie stabilności i jest cenną lekcją życia. Dlatego w naszych salach jest wiele kącików np: stragan z warzywami, skrzynkę z narzędziami, małe garnki i sztućce. Są też kosze z darami lasu: szyszkami, jarzębiną, żołędziami, kasztanami, liśćmi, mchem, dynią, patykami.