Nasze inspiracje

Turkusowe Przedszkole powstało z inspiracji przedszkolami skandynawskimi, w których dzieci codziennie spędzają czas w naturze oraz z inspiracji pedagogiką waldorfską, która na świecie ma już 100 letnią tradycję.

PEDAGOGIKA LEŚNA

Naszą inspiracją są modele edukacji w krajach skandynawskich. Uważamy, że nie ma złej pogody – jest nieodpowiednie ubranie. 

Dlatego w naszym przedszkolu wychodzimy CODZIENNIE na zielony, pełen drzew ogródek a minimum dwa razy w tygodniu spędzamy całe dnie w Puszczy Niepołomickiej.

Przedszkole bez ścian i sufitów, w którym dzieci spędzają czas niemal wyłącznie na zewnątrz, gdzie dorośli opiekunowie nie nadzorują, a towarzyszą, gdzie nie ma tradycyjnych zabawek, a dzieci bawią się tym, co znajdą na ziemi i co same zbudują… Brzmi niewiarygodnie – i u nas właśnie tak jest.

Leśne przedszkola nie bez przyczyny mają swój początek w Skandynawii – jej mieszkańcy szczególnie dużą wagę przywiązują do pielęgnowania więzi człowieka z przyrodą. Sądzą, że człowiek powinien potrafić sobie radzić w każdych warunkach klimatycznych, a im lepiej dzieci przyzwyczają się do chłodu, wilgoci i kontaktu z naturą, tym lepszy start w życie dorosłe będą miały zapewniony. W Skandynawii znacząca część przedszkoli to przedszkola leśne, ale, co warte podkreślenia, nawet w tamtejszych „tradycyjnych” przedszkolach dzieci spędzają po kilka godzin dziennie na świeżym powietrzu – niezależnie od pogody! 

 

PEDAGOGIKA WALDORFSKA

Nasze przedszkole inspirują i rozwijają się zgodnie z pedagogiką waldorfską. W myśl jej założeń dzieci pod naszą opieką są swobodne i radosne, bawią się, tworzą i rozwijają w swoim własnym rytmie.

Wychowawcy ponad wszystko cenią indywidualność każdego przedszkolaka, dlatego ich zadaniem nie jest pospieszanie swoich podopiecznych ani prowokowanie ich do rywalizacji pomiędzy sobą.

Szanujemy autonomię każdego dziecka i dajemy im dużą swobodę w podejmowaniu ich małych decyzji. Czuwamy, podpowiadamy, ukierunkowujemy, ale nie zmuszamy. Ten model wychowania skutkuje budowaniem pewności siebie u dzieci od najmłodszych lat. Dzięki temu są one odważne i pewne swojej wartości. Patrząc dorosłym prosto w oczy, śmiałym głosem informują o swoich emocjach i potrzebach. Mają poczucie wewnętrznej królewskości, dlatego doskonale radzą sobie we współczesnym świecie – również na kolejnym etapie edukacji, a potem w pracy, gdyż to, czego nauczyły się w przedszkolu, przynosi rezultat w dorosłym życiu.

W naszym przedszkolu prywatnym nie ma niegrzecznych dzieci. Są tylko takie, które nie zawsze umieją powiedzieć, czego im potrzeba. Uczymy je tego, jednocześnie dbając o to, by czuły się u nas jak w drugim domu, a nie jak w instytucji, do której pójście poprzedzone jest co rano rzewnymi łzami.

.